mandag 11. april 2016

Digger drivhuset!

Det var en drøm i mange år, sparte opp penger og tenkte mye på hvilket drivhus det skulle bli. I fjor bestilte jeg det på hagemessen, fikk det levert i juli. Men pga andre ting måtte vi venter til september før grunnarbeid, vann og strøm var på plass der vi skulle ha drivhuset. Midten av september ble det satt opp. Gjennom vinteren har det overlevd snø og vind. Søndag sto jeg i et varmt drivhus og pottet om chilien. Flere flokker med gås fløy over, skyene kom og gikk. Fuglesangen var magisk, av og til fløyen liten skygge forbi, enten en sommerfugl eller en stor humle. Tulipanene som står i drivhuset blomstrer. Både frokost og lunsj ble inntatt i drivhuset. Kos, kos og atter kos :)

PS: noen som vil ha prestekragespirer, klar for blomstereng. Se nederst.


Deilig sol på søndag!


Ikke så lett å se, men det en gåseflokk på himmelen.


Klar for å potte om i drivhuset.


Små chiliplanter klar for ompotting. 


3 typer chili: 'Blue Christmas', 'Golden Cayenne' og mild jalapeno.

Disse ble sådd 21. januar: Chili 'De Cayenne'.

Klar for ompotting når røttene kommer ut. 

Fine røtter. 

Syns det er best å dele alle plantene opp fra samme potte, 
legge dem i fuktig papir, så putte dem i potter.
Dette er Astrantia major (Stjerneskjerm) som ble sådd inne i høst fra egenhøstet frø. 
Tror alle frøene spirte, ble 20 planter!


Tulipan 'Dutch Design' på vei, mens 'Pinocchio' er snart ferdige. 

Helt topp å spise lunsj i drivhuset!


Anemone blanda blomstrer i sola.


Humle, med midd som passasjerer. Det skal ikke være farlig for humla.
Ser på Moseplassen for mer info,


Galanthus hippolyta, vakker snøklokke.


Skulle vært en Crocus sieberi 'Bowles White', men er nok feilmerket.
Tror det er 'Hubert Edelsten'. Syns den er såååå vakker, må skaffe meg flere av den!
Av og til er feilmerket løk helt ok :)

Liten bie på besøk i en krokus.

Liten, dobbel helleborus med lyst senter. 


Prestekragespirer... 

Har du planer om blomstereng? 
Kom gjerne å plukk prestekragespirer hos meg.
Det er sååå mange av dem, må tynnes!


Bildet er fra fjor sommer, prestekrager i full blomst!




2 kommentarer:

  1. Gratulerer med drivhus! Jeg skjønner at du allerede er "forelsket":) Jeg også elsker drivhuset. Det er så koselig å pusle med plantene der inne. Fine chiliplanter du har. Mine er ennå ganske små, men vokser jevnt og trutt. Ble det mange maiskolber på maisplantene dine?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, fikk mange maiskolber. Enda jeg sådde dem i midten av mai, ble det 2-3 modne kobler per plante. Jeg hadde 12 stk i en pallekarm av typen 'Tasty Sweet' F1.

      Slett